Letos proběhne již druhý ročník Akademie mediální gramotnosti. Jaký byl ten předchozí? V čem na sebe minulý a současný ročník navazují a v čem se naopak liší?
V prvním kole programu Akademie mediální gramotnosti proběhlo na přelomu roku 2020/2021 celkem 26 workshopů a webinářů, v nichž účastníci rozvíjeli své dovednosti a kompetence v oblasti kritického myšlení, informační a mediální gramotnosti a učili se, jak tyto získané znalosti dál předávat. Účastníci měli možnost využít mentoring a konzultace s experty v oblasti dezinformací, storytellingu a pozitivních narativů a mediální gramotnosti.
Nejen informace, ale i granty na vlastní projekty
Účastníci minulého ročníku, kteří se rekrutovali mimo jiné ze škol nebo z různě velkých neziskových organizací, mohli získat nejen informace, ale také granty na své vlastní projekty.
Podpořené projekty cílily na různé skupiny od dětí až po seniory a učily je vyznat se v obrovském množství informací, kterému jsou dennodenně vystavení. Akademie mediální gramotnosti tak přispěla třeba ke vzniku online únikové hry o práci s informacemi pro žáky základních škol od organizace Fakescape, podcastů o stejném tématu pro nevidomé z dílny Centra rozvoje či mediálního průvodce pro seniory od Nadačního fondu Agora 7. Více informací o podpořených lokálních projektech naleznete ZDE.
Co bude letos nového?
Akademie mediální gramotnosti 2.0 na uplynulý ročník navazuje, jejím cílem je poskytnout pracovníkům s dětmi a mládeží potřebné znalosti a zdroje, tak aby po absolvování kurzu byli schopní tyto informace dál předávat a zvyšovat tím úroveň mediální gramotnosti ve své komunitě. Na účastníky čekají online workshopy, networkingové akce nebo konzultace s lektory a odborníky z oboru.
I letos budou výstupem naší Akademie vlastní projekty zúčastněných, na kterých budou za podpory lektorů a expertů po dobu jejího trvání pracovat. Letošní novinkou je také regionální vymezení celého ročníku: zaměřujeme se totiž na účastníky z Libereckého, Ústeckého a Královéhradeckého kraje. Díky těmto se povědomí o mediální gramotnosti a boji s dezinformacemi dostane do různých koutů a oblastí v české společnosti.
Akademie mediální gramotnosti 2.0 je podporována financemi z Norských Fondů a je realizována ve spolupráci s Norským partnerem – Apenhet, který se zabývá vizualizací dat a vývojem výukových materiálů, které budou jedním z výstupů Akademie mediální gramotnosti 2.0.