Norská inspirace: Základem je důvěra ve společnosti
Jak Norsko přistupuje k problematice mediální gramotnosti dětí a mládeže? Jak funguje zapojování formálních i neformálních subjektů? A co za inspiraci
MÁME POSLEDNÍCH PÁR MÍST!
Neváhejte a přihlaste svůj nápad ještě do konce září.
V neskutečné smršti informací, sdělení, hoaxů, pravdivých i nepravdivých zpráv, které se na nás valí v digitálním prostoru, není jednoduché se zorientovat. A obzvlášť zranitelné vůči dezinformacím jsou děti a mladí lidé. Na to reaguje nový akcelerační program Akademie mediální gramotnosti. Během 10 workshopů vás v něm seznámíme s úskalími, která na nás v informačním světě čekají. Dozvíte se, co jsou to dezinformace, čím se vyznačují a proč pro naši společnost představují hrozbu. A protože šedá je teorie, zelený strom života, tak vám pomůžeme získané znalosti a dovednosti hned převést do praxe.
Co vás letos čeká?
Akademie mediální gramotnosti je otevřená pro všechny, kteří pracují s mládeží: pro neziskové organizace (například nízkoprahové kluby, organizace zaměřující se na volnočasové aktivity atd.), veřejné knihovny a školy. Protože se letos chceme Akademii mediální gramotnosti přinést i mimo velká centra, vybrali jsme v tomto ročníku tři konkrétní regiony: Ústecký, Liberecký a Královéhradecký kraj. Pro účast v programu nemusíte mít v těchto krajích sídlo: důležité je, abyste zde měli alespoň část svých aktivit. Akademie je pro všechny zdarma.
Kdo se může zaregistrovat?
Dezinformace cílí často na seniory a lidi staršího věku: ale ani nastupující generace vůči nim není imunní. Současné děti a mládež je technologicky sice velmi zdatná, ale to nemusí nutně znamenat, že umí pracovat se zdroji a ověřovat si informace, které se k nim dostávají. Právě proto je správná mediální výchova nesmírně důležitá. Akademie mediální gramotnosti se letos odehraje již podruhé. První ročník probíhal v letech 2020 a 2021 výhradně online a sestával se z desítek workshopů, online přednášek a individuálních konzultací.
Co dalšího potřebuji vědět?
S podporou z Norských fondů 2014 – 2021 jsme vyrazili s Akademií mediální gramotnosti do regionů. Mediální výchova, mediální gramotnost, kritické myšlení, boj s dezinformacemi, s těmito tématy oslovujeme hlavně nepedagogické pracovníky s dětmi a mládeží v Ústeckém, Libereckém a Královéhradeckém kraji. Nabízíme jim školení a podporu při tvorbě a realizaci vlastních aktivit s tematikou mediální gramotnosti v našem akceleračním programu. Nicméně projekt Zvyšování regionálních kompetencí ve výuce mediální gramotnosti v ČR má další přesahy. Společně s neziskovými organizacemi, školami i knihovnami chceme udělat průzkum potřeb v oblasti mediální výchovy a to jak z pohledu samotných pracovníků, tak i dětí a mládeže. Know-how z Norska, zkušenosti s realizací projektů účastníků akceleračního programu, výsledky průzkumu, to vše bude odrážet naše metodika, která bude dostupná široké veřejnosti.
Jak Norsko přistupuje k problematice mediální gramotnosti dětí a mládeže? Jak funguje zapojování formálních i neformálních subjektů? A co za inspiraci
Dne 18. 10. 2022 se uskutečnil „Kulatý stůl na téma – Jak posílit mediální gramotnost dětí a mládeže.“ Kulatý stůl
Generace odrostlé v online prostředí jsou paradoxně mnohem více náchylné vůči dezinformacím. Řešením, jak systematicky posilovat jejich obranyschopnost vůči záměrně
Na konci července jsme uzavřeli první kolo přihlášek do akceleračního programu Akademie mediální gramotnosti. Přihlásilo se nám 6 organizací, z
To, že děti umí pracovat s mobilem, neznamená, že chápou text, který se k nim skrze obrazovku telefonu dostává, říká
The workshop was very useful, technically well implemented and above all led by experts at a very high level, who were also very friendly and kind lecturers. I gained a lot of new information and learned how to work with disinformation not only as an educator, but especially as an ordinary citizen.
Děkuji za možnost účasti v kurzu, který mně pomohl si prohloubit znalosti. Do kurzu jsem se hlásila s jasnou představou o cílové skupině. Nevidomí v ústavu, které bych ráda inspirovala, aby začali o moři informací i dezinformací alespoň uvažovat. Během kurzu jsem si uvědomila, že původně plánované podcasty a workshopy pro ústavní nevidomé by byly velmi užitečné pro všechny zaměstnance ústavů pro seniory a hendikepované, aby si byli vědomi, jakou roli a odpovědnost v tom mají.
Školení bylo jedním slovem skvělé. Sdílení myšlenek, nápadů a názorů bylo pro mě velmi inspirativní. Živé setkání by rozhodně bylo lepší, ale nejsem si jistá, zdali bych si ho mohla pracovně dovolit, online verze pro mě byla více než výbornou variantou, za kterou jsem velmi vděčná. Lektorka byla skvělá a lidská, spolupráce s ní byla na velmi vysoké úrovni.
The presenters are professionals, the environment is friendly, the team is supportive, and the other participants are willing to look at the issue you are dealing with with different eyes. I got a lot of useful information, I see 100% benefit exactly in the topic with misinformation, this one should be a must for everyone.
The series of workshops was excellently prepared and never boring for a moment. I highly appreciate the choice of the lecturer and her interaction with the participants. Thanks from me and our entire nonprofit.
Moje zpětná vazba k obsahové náplni kurzu i k jeho technické realizaci je velmi pozitivní – největší díky a obdiv patří lektorce Lucii Nemešové, jejíž erudice a autenticita tvoří dokonalou lektorskou kombinaci. Její pojetí tématu pozitivního storytellingu bylo neotřelé, zároveň věcné a funkční – oceňuji například analýzy stávajících kampaní a individuální konzultace k našim projektům. Anetě Bednářové patří můj další dík za veškerou administrativní i komunikační podporu během kurzu.
What I appreciate about the Don't Let Disinformation Control You course is its interactivity, frequent group work and the opportunity to share experiences with other participants. The lecturer Aneta was very nice and was full of information, experience and enthusiasm for the subject. As a big plus, I appreciate the shared folder, where we made available to each other a great variety of materials, resources and other useful tools, not only from the organizers, but also from the participants themselves. I would definitely recommend the course to all people who are active on the internet or in communities.
Bylo milé poznat různé názory na dezinformace. Největší plus tedy opravdu vidím v kolektivním sdílení a výměně názorů. Přišlo mi i skvěle zorganizované, minimální technické problémy, platforma bezproblémová a support maximální. Určitě se v rámci našeho vzdělávacího centra pro seniory Přístav 7 budeme více na toto téma soustředit a pokusím se ho do programu začlenit ještě více.
Akademie mediální gramotnosti mě velmi příjemně překvapila několika věcmi. Nečekala jsem tak milého, fundovaného a vstřícného lektora, velmi aktivní a inspirativní účastníky a celkově výbornou úroveň kurzu. Jsem zaměřena spíše na osobní kontakt, proto se online vzdělávání bráním,ale tentokrát jsem udělala výjimku a bylo to dobře. Celý kurz byl velmi dobře připraven a to jak po technické, tak po obsahové stránce. Mohu jej doporučit všem, kdo chtějí získávat nové vědomosti, dovednosti a kontakty na lidi podobně smýšlející.
Tento kurz mi pomohl si uvědomit šířku i hloubku problematiky mediální gramotnosti. V dnešní době, kdy je každý z nás zahlcen informacemi, je víc než kdy dřív třeba, abychom se naučili rozeznat věrohodnost mediálních sdělení. Koncepce mediální gramotnosti však není pouze o teorii, ale hlavně o praxi využívat pravidla ověřování informací ve svůj prospěch, což byla také náplň tohoto kurzu. Vyzdvihnout musím i profesionalitu a digitální zdatnost lektorky, interaktivitu jednotlivých webinářů, možnost síťování s ostatními účastníky a spoustu sdílených materiálů k dalšímu využití! To mně bylo ctí se zúčastnit a jste mi vzorem toho, jak lektorovat!
Kurz byl pro mne zajímavým vletem do mediálního světa. Měla jsem možnost načerpat zkušenosti a názory osob z různých profesí, z různých koutů republiky. Vést diskuzi, jak vnímají média oni, jaké zdroje jim připadají užitečné, jaké naopak. Mohla jsem se utvrdit ve svých hodnotových postojích vůči konkrétním informacím, roztřídit si a pojmenovat obsah, se kterým se setkávám profesně i osobně (zaujal mne obzvlášť pojem post-pravda).
Celý kurz vnímam ako profesionálne odprezentované skúsenosti v oblasti médií. Účasťou na tréningu som dostala základný prehľad, ako pracovať so základnými info k mediálnej gramotnosti, aký je pohľad na prezentáciu reality médiami, ako sa orientovať v otázkach dezinformácií, konšpirácií, hoaxov, aké zdroje používať v digitálnom priestore, overovanie pravdivosti... Veľmi si vážim odbornosť lektorky, množstvo hutných materiálov, ktoré nám zdieľala. Lektorka nás previedla praktickými aktivitami a zažila som skúsenosť ako možno pracovať v skupinách s aktuálnymi témami v digitálnom priestore správ, príspevkov a udalostí. Vzdelávanie v digitalno-informačnej gramotnosti vnímam ako dôležitú súčasť vzdelávania a som presvedčená, že patrí do škôl všetkých stupňoch.
Školení mi přišlo velmi zajímavé. Kromě mnoha nových praktických informací a rozšíření mých obzorů v tématu práce s dezinformacemi jsem poznal velké množství zajímavých lidí a jejich projektů. Kreativním a aktivním způsobem jsem se seznámil s dalšími možnostmi spolupráce mezi námi a zastoupenými organizacemi. Tvořivá atmosféra byla otevřená spolupráci a mnohdy jsme se svými sdílenými zkušenostmi inspirovali, anebo navzájem poučili i z chyb, což bylo obzvláště zajímavé. Myslím, že to vzájemné propojení je určitě super a těším se na další společné workshopy s tímto zaměřením. Díky aktivním lidem z tohoto kurzu pracujících s různými cílovými skupinami budou i další společné akce určitě zajímavé a podnětné i pro další nové účastníky.