Přeskočit na obsah

Zkušenosti Centra LOCIKA s bojem proti dezinformacím a misinformací

Autorka článku: Marie Černá

Centrum LOCIKA se jako organizace zaměřená na pomoc dětem zasaženým domácím násilím často setkává s různými formami dezinformací, ale i misinformací o jeho činnosti. Obojí může výrazně poškodit pověst, narušit důvěru veřejnosti, a mít negativní dopad na práci organizace. V tomto článku se podělíme o konkrétní zkušenosti s vyvracením dezinformací a nabídneme postupy, které mohou být užitečné i pro jiné organizace.

Identifikace zdroje 

Pro začátek je dobré si uvědomit, že BOJUJEME PROTI ZÁMĚRU, NIKOLI PROTI SDĚLENÍ.

Není potřeba vyvracet každý nesmysl a odpovídat na každý komentář na sociálních sítích.Abychom se mohli účinně bránit, je naopak potřeba pochopit následující: dezinformace slouží především k šíření vlivu. Dezinformátoři vědomě využívají zranitelnosti vašich klientů a znemožňují jim činit informovaná rozhodnutí.

Prvním krokem v boji proti dezinformacím je proto pochopení jejich zdroje. V našem případě jsme zjistili, že dezinformace často vyplývají z neporozumění činnosti organizace nebo naopak ze snahy záměrně manipulovat: 

  1. Neporozumění a nesprávné interpretace: Některé dezinformace vznikají z nepochopení činnosti organizace a jejích cílů veřejností nebo médii. Tady je na místě hovořit spíše o misinformacích. (Kvůli nepochopení činnosti LOCIKY musíme například vysvětlovat, že nemáme pravomoc odebrat děti z rodiny. O případném odebrání dětí z rodiny rozhoduje vždy soud.)

  1. Záměrná manipulace: Existují také případy, kdy byly falešné informace šířeny záměrně s cílem poškodit organizaci. (Musíme například vysvětlovat, že fakt, že bylo Centrum LOCIKA založeno z prostředků Norských fondů opravdu neznamená, že jsme český Barnevernet).

Identifikací zdroje dezinformací můžete lépe přizpůsobit odpověď a zefektivnit snahu o jejich vyvrácení.

Proaktivní komunikace a pozitivní narativy

Jednou z nejúčinnějších strategií, které jsme přijali, je proaktivní komunikace. Ta zahrnuje:

  1. Pravidelné aktualizace: Udržujeme veřejnost informovanou prostřednictvím pravidelných aktualizací na našem webu a sociálních sítích.

  2. Transparentnost: Otevřenost ohledně našich aktivit, financování a výsledků nám pomáhá budovat důvěru mezi našimi partnery a podporovateli.

Vytvoření centrálního bodu pro vyvracení mýtů 

Naše speciální sekce na webu, “Dezinformace a LOCIKA,” slouží jako centrální bod pro vyvracení mýtů a poskytování faktických informací. Na této stránce uvádíme nejčastější dezinformace a misinformace a poskytujeme jasné, ověřené odpovědi, které tyto mýty vyvracejí. Pokud komunikujeme na sociálních sítích a chceme reagovat na často se opakující dezinformace, vkládáme již jen odkaz na tuto webovou stránku, Stejně tak máme už dopředu vypracované a schválené odpovědi, které jsou mnohdy velmi citlivé a musí projít několikero schválením. Šetříme tím čas našeho PR týmu a nedostáváme se do zbytečného stresu.

Zapojení Komunity

Přímé zapojení komunity hraje klíčovou roli v našem boji proti dezinformacím. Organizujeme školení, workshopy, účastníme se veřejných akcí jako Zažít město jinak, Rodinné dny, Dny duševního zdraví apod.

Tato setkání pomáhají vzdělávat veřejnost o naší práci a přímo odpovídat na případné mylné představy. Poskytování prostoru pro otázky a obavy lidí nám umožňuje vyvracet dezinformace v reálném čase.

Nově jsme také začali pracovat s Ambasadorským programem. Na výzvu se nám ozvalo více jak 100 lidí z celé České republiky, kteří jsou ochotni se jako naši ambasadoři a ambasadorky dozvědět o naší práci více a šířit povědomí o LOCICE a jejích materiálech ve svém okolí.

Spolupráce s médií

Budování vztahů s médii je dalším klíčovým aspektem naší strategie. Zahrnuje:

  1. Tiskové zprávy: Vydávání jasných a stručných tiskových zpráv o našich aktivitách a úspěších.

  2. Pravidelné informování novinářů a novinářek a poskytování přesných informací zajišťuje správné zpravodajství o naší organizaci.

Pravidelně vydáváme tiskové zprávy, které jsou zaměřené na vyvracení konkrétních dezinformací. S novináři a novinářkami se snažíme navázat co nejužší a nejotevřenější vztah, povzbuzujeme je k tomu, aby se sami ozvali, když chtějí něco vysvětlit, popsat nebo mají o něčem pochyby. Zprostředkováváme také komunikaci s dalšími odborníky a odbornicemi. Stojí to čas, ale dlouhodobě se to vyplácí.

Monitorování a reakce na dezinformace a misinformace

Monitorování šíření dezinformací a misinformací nám umožňuje rychle a efektivně reagovat. Používáme nástroje jako Google Alerts a sledujeme sociální sítě, abychom byli neustále v obraze. Vzhledem k tomu, že se čím dál více se zabýváme i advokacií tématu zlepšení systému péče o ohrožené děti, jsme hodně vidět a reakcí přibývá.

Naše strategie reakce zahrnuje:

  1. Okamžité reakce: Reakce na nepravdivé informace prostřednictvím oficiálních prohlášení na našem webu a sociálních sítích.

  2. Obsah vyvracející mýty: Vytváření obsahu specificky zaměřeného na vyvracení běžných mýtů o naší organizaci nebo tématu, kterým se zabýváme.

Příspěvky na sociálních sítích, kterými vyvracíme aktuální dezinformace

Na našich sociálních sítích pravidelně zveřejňujeme příspěvky, které vyvracejí aktuální dezinformace a misinformace. Využíváme vizuální obsah, jako jsou infografiky a videa, které pomáhají snadno a rychle sdělit pravdivé informace širokému publiku. Příkladem je například série Mýty a fakta o tělesných trestech.

FAQ a zodpovídání nejčastějších otázek

Na našem webu máme sekci FAQ, kde odpovídáme na nejčastější dotazy a obavy. Tímto způsobem předem vyvracíme nejčastější hoaxy, dezinformace a misinformace. Například:

  • Chcete připravit děti o rodiče? Ne, Centrum LOCIKA vzniklo právě proto, aby se mnohým rodičům podařilo zachovat si se svým dítětem dobrý vztah. Rodičům nabízíme možnost pracovat na jejich problémovém chování tak, aby s dítětem mohli zůstat v kontaktu a přesto dítě bylo v bezpečí.

  • Kryjete udavače? Nepracujeme na objednávku ani jednoho z rodičů, pracujeme v zájmu dítěte v rámci pověření k sociálně právní ochraně dětí. To znamená, že pro nás jsou prioritní potřeby dítěte a jeho bezpečí.

  • Jste český Barnevernet? Nejsme orgán státní moci ani kontroly péče o děti. Jsme nezisková organizace, která pomáhá dětem zasaženým domácím násilím a jejich rodinám. Nemáme pravomoc odebrat děti z rodiny. O případném odebrání dětí z rodiny rozhoduje vždycky soud.

Spolupráce s donory

Dezinformace ohledně financování z Norských fondů, díky kterým Centrum LOCIKA vznikla, jsou dalším příkladem, se kterým jsme se setkali. Snažíme se vysvětlit, že čerpání dotací je transparentní proces, který přináší prospěch našim klientům a klientkám. Aktivně spolupracujeme s donory a prezentujeme příběhy našich klientů a klientek, kterým jsme díky těmto fondům pomohli.

Specifika 

Ochrana soukromí dětí

Centrum LOCIKA klade velký důraz na ochranu soukromí dětí. Nemůžeme veřejně reagovat na konkrétní případy, které se šíří v mediálním prostoru, protože zveřejňování detailů může děti poškozovat. Dítě je vystaveno dlouhodobé stigmatizaci, která ztěžuje řešení případu a negativně ovlivňuje jeho budoucnost. V případech zveřejnění manipulace jednoho z rodičů děti často čelí neřešitelnému konfliktu loajality, což je forma psychického týrání.

Komplexita případů domácího násilí

Případy násilí v rodině jsou často velmi komplikované a vyžadují respektující, trauma informovaný multioborový přístup zohledňující například identifikaci dítěte s agresorem nebo případy Münchhausenova syndromu by proxy. Centrum LOCIKA pracuje s aktivní participací dětí, nasloucháme jejich hlasu a přizpůsobujeme naše služby jejich potřebám.

Falešné obvinění a manipulace

Některé dezinformace pocházejí od rodičů nespokojených s vývojem situace v rodině. Naším cílem je však vždy pracovat v nejlepším zájmu dítěte, bez ohledu na osobní zájmy rodičů. Pracujeme v rámci sociálně právní ochrany dětí a naše priority jsou vždy potřeby a bezpečí dítěte.

Budování odolné organizace

Posledním, ale neméně důležitým krokem, je budování odolné organizace schopné čelit  dopadům dezinformací a misinformací. Soustředíme se tedy i na:

  1. Školení personálu: Školení našich zaměstnanců a zaměstnankyň – především z PR oddělení, jak se vypořádat s dezinformacemi, misinfomacemi a efektivně komunikovat.

  2. Krizové řízení: Vypracování plánů krizové komunikace nám pomáhá být připraveni na situace způsobené dezinformacemi a misinformacemi.

Téma dezinformací a misinformací v žádném případě nepodceňujeme a aktivně o něm mluvíme na poradách v rámci PR týmu i vedení Centra LOCIKA.

Závěr

Dezinformace a misinformace jsou výzvou, které čelí mnoho organizací, včetně Centra LOCIKA. Díky pochopení zdroje dezinformací, proaktivní komunikaci, spolupráci s komunitou a médii, monitorování dezinformací a budování odolnosti jsme byli schopni efektivně čelit falešným narativům. Doufáme, že naše konkrétní příklady a strategie mohou poskytnout užitečné informace i pro další organizace čelící podobným výzvám.